zaterdag 7 april 2018

Recensie: Codenames Duet


Op de spellenavonden die ik voor mijn collega’s op kantoor organiseer eindigen we standaard met de hele groep met Codenames of Codenames Pictures. Het maakt niet uit hoe groot de groep is en zelfs niet of de teams even groot zijn. Codenames staat altijd garant voor veel speelplezier en hilariteit. Als ik een spel voor een grote groep mensen moet voorstellen, dan denk ik automatisch aan Codenames en Codenames Pictures. Ik kon me dan ook weinig voorstellen bij de tweepersoonsversie die eind 2017 op de markt verscheen. Maar ik hoorde regelmatig hele positieve reacties waardoor ik steeds nieuwsgieriger werd naar dit spel en het uiteindelijk heb gekocht.


De kern van Codenames Duet is hetzelfde als in de andere Codenames spellen. Er liggen kaarten op tafel met woorden er op (25 dit keer) en een speciaal opdrachtkaartje geeft aan welke woorden spionnen zijn die ontmaskerd moeten worden, welke woorden onschuldige omstanders zijn en welke woorden explosieve bommen zijn (inderdaad meerdere dit keer).  De beide kanten van de kaart zijn natuurlijk verschillend. Zo kan het zijn dat een woord dat bij de ene speler een spion is, aan de andere kant een bom is of een onschuldige omstander. Beide spelers kennen 9 spionnen en in totaal zijn er 15 spionnen te ontmaskeren (of te wel er zijn 3 dubbelspionnen die beide spelers kennen).

Om de beurt geven de spelers elkaar dus tips die bestaan uit een woord (dat hopelijk op verschillende spionnen wijst) en een cijfer (dat aangeeft hoeveel spionnen met het woord ontmaskerd moeten worden). En dan maar hopen dat de andere speler snapt wat je bedoelt. Ik vond bijvoorbeeld “Vogelbekdier Twee” echt een open deur voor de woorden snavel en zeemeermin, maar Niek snapte de snavel wel maar de zeemeermin vond hij echt veel te ver gezocht. De radende speler mag zo veel woorden aanwijzen als hij wil. Maar als je een onschuldige omstander aanwijst dan moet je stoppen. En als je een bom aanwijst dan heb je het spel natuurlijk meteen verloren.

Aan het begin van het spel krijgen de spelers samen 9 tijdfiches. Dit is de tijd die je hebt om alle spionnen te ontmaskeren (9 beurten). Deze fiches gebruik je verder om eventuele onschuldige omstanders die zijn aangewezen te markeren zodat je niet twee keer dezelfde fout maakt.

In de doos van Codenames Duet zit verder nog een missieblok. Op het missieblok staat een wereldkaart met verschillende met elkaar verbonden plaatsen met daarnaast twee cijfers. Als het je gelukt is om alle 15 spionnen te ontmaskeren binnen 9 beurten dan mag je Praag afstrepen. Vervolgens kies je een stad waar Praag mee verbonden is om daar een missie te gaan oplossen. Het eerste getal staat dan voor het aantal beurten dat je hebt en het tweede getal voor het aantal fouten dat je mag maken. Zo heb je in Berlijn extra tijd (11 beurten) maar mag je maar 2 onschuldige omstanders aanwijzen. Als je er meer aanwijst dan heb je verloren (en als je een bom aanwijst verlies je natuurlijk ook altijd). De verschillende missies dwingen je om voorzichtiger (als je geen fouten mag maken) of juist roekelozer (als je weinig beurten hebt) te spelen.

...en de waardering

Ik ben echt verbaasd over hoe ontzettend leuk Codenames Duet is. Ik vind Codenames Duet zelfs leuker dan de groepsvarianten omdat je de hele tijd actief bezig bent. In Codenames of  Codenames Pictures is de speler die de tips geeft soms een tijdlang heel hard aan het denken en de rest van de groep moet dan gewoon even wachten. Maar in Codenames Duet kan je zelf ook al nadenken terwijl je partner ook nadenkt. Het is per slot van rekening niet makkelijk om een goede hint te verzinnen die verschillende spionnen ontmaskerd maar op geen enkele wijze op een van de drie bommen wijst.  Het geeft een enorme kick als het lukt om een briljante hint te bedenken. En het is vaak hilarisch als de ander jouw briljante hint helemaal verkeerd begrijpt. Zo was Niek echt heel teleurgesteld toen ik uit zijn hint Trippel Twee wel Bier haalde maar in plaats van Abdij het woord Brons aanwees (wat helaas een bom was).

In het eerste weekend na de aanschaf van dit spel hebben Niek en ik al 12 potjes gedaan en meestal verloren. We hebben  ons dus nog niet aan de missies gewaagd.

De woordkaartjes van Codenames Duet zijn verder precies hetzelfde als de woordkaartjes uit Codenames. Je kan de woordjes van beide sets dus prima mengen voor extra variatie.

 





Auteur: Vlaada Chvátil & Scot Eaton
Uitgever: White Goblin Games, 2017
Aantal spelers: 2
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: circa 15 minuten
Prijs: circa 20 euro

Geen opmerkingen: