Dobbelspellen zijn al bijna net zo oud als de wereld, maar
de afgelopen paar jaar is er een hele nieuwe golf aan dobbelspellen op de markt
gekomen waar de populaire kubusjes gecombineerd worden met getallenreeksen die
afgestreept moeten worden, zoals Qwixx en Qwinto. De nieuwste telg in deze spellenfamilie heeft nou eens geen naam met een Q gekregen, maar heet Twenty One.
Ook in dit spel krijgen alle spelers een briefje voor hun
neus met daarop rijtjes met getallen. Dit keer krijgen alle spelers echter wel
een briefje dat verschilt van dat van hun medespelers. Op de briefjes staan 5
rijtjes met zes getallen (aangegeven met een gekleurde dobbelsteen).
De spelers gooien omstebeurt met zes gekleurde dobbelstenen.
Als je worp je niet bevalt dan mag je alle dobbelstenen (behalve die waarmee
een 1 gegooid is) overgooien. Je mag er daarbij niet voor kiezen sommige dobbelstenen
te laten liggen, het is alles of niets.
Vervolgens moeten alle spelers ten minste één getal op hun
briefje invullen, maar meer mag ook. Je mag het gegooide getal invullen als dit
niet hoger is dan het getal dat op de dobbelsteen van dezelfde kleur in de
bovenste rij van het briefje is. Stel dat je dus een rode 4 hebt gegooid en op
het briefje staat een rode 2, dan mag je niets invullen. Maar als er op het
briefje een rode 5 had gestaan dan had je de 4 mogen invullen. Als je geen
enkel getal kan invullen dan moet je het meest linker getal op het briefje
doorstrepen.
Het liefst wil je exact het afgebeelde getal gooien. Dit
wordt een voltreffer genoemd Als dat lukt dan mag je namelijk een kruisje in
het vakje naast de afgebeelde dobbelsteen zetten. Dit levert namelijk extra
punten op. Zodra een rij namelijk vol is wordt hij gewaardeerd door de gegooide
getallen op te tellen en daar de bonus voor het aantal voltreffers bij op te
tellen (die staan in de grijze balk onderop het briefje afgebeeld). Deze bonus
kan oplopen tot 21 punten als je zes keer een voltreffer hebt gegooid.
Zodra je een rij vol hebt, mag je aan de volgende rij
beginnen. Zodra één speler al zijn rijen vol heeft, eindigt het spel direct. Je
mag dan nog de rij waarderen waar me mee bezig bent. Daarna tel je alle punten
op en wie de meeste punten heeft, wint het spel.
…en de waardering
In Twenty One moet je de keus maken tussen zo snel mogelijk
je briefje vol maken (de punten pakken die je pakken kan) of wat rustiger aan
doen en daardoor veel voltreffers en dus bonuspunten scoren. Beide heeft zo
zijn voordelen en wat handig is hangt ook af van wat je medespelers doen. Als
iemand voor snelheid gaat dan is het waarschijnlijk slim om ook een beetje de
vaart er in te houden.
De geluksfactor is in dit spel wel stevig hoger dan in Qwixx
en Qwinto doordat je het moet doen met de getallen die op het briefje staan.
Als net de getallen gegooid worden die op jouw briefje staan dan heb je een
groot voordeel. Meestal middelt dit zich wel een beetje uit, maar ik heb ook
potjes meegemaakt waarin de dobbelstenen duidelijk in het voordeel van iemand
vielen dat is dan wel een beetje frustrerend. Het spel is ook een stukje
makkelijker dan Qwixx en Qwinto. Hierdoor kunnen kinderen van een jaar of 8 a 9
het spel prima alleen spelen (op Zuiderspel heb ik wat kinderen heel veel
plezier aan dit spel zien beleven). Voor volwassenen spelers heeft het net wat
te weinig om het lijf. Het is een aardig tussendoortje, maar haalt helaas niet
het hoge niveau van Qwixx en Qwinto. Ik geef het dan ook een krappe 3 pionnen.
Auteur: Steffen Benndorf en Reinhard Staupe
Uitgever: White Goblin Games, 2017
Aantal spelers: 2-6
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: circa 15 minuten
Prijs: circa 10 euro
Geen opmerkingen:
Een reactie posten