In juni kwam 34 keer een spel op tafel en daar zaten flink
wat spellen bij die ik voor het eerst speelde, maar ook een paar golden oldies.
Ik viel deze maand met mijn neus in de boter met een spellendag met Peter Hein
en Anton, een spellendagje bij me thuis met een aantal Spellenpretters en een
spellenavond bij Spellenpret. En daar tussen door speelde ik met Niek nog flink
vaak een tweepersoonsspelletje. Ik speelde zeven spellen voor het eerst en daar zaten een paar hele leuke spellen tussen.
Het eerste nieuwe spel was Potion Explosion (zie
hier mijn
recensie over dit spel). Dit spel valt op door dat het er uit ziet als een
knikkerbaan. Daar had ik als ukkepuk al een zwak voor en dat is nog niet
helemaal over. Het spel ziet er gelukkig niet alleen fantastisch uit, het
speelt ook nog eens heel lekker vlot weg en heeft genoeg om het lijf om ook na
een paar keer leuk te blijven.

Het tweede nieuwe spel is eigenlijk een uitbreiding,
namelijk de uitbreiding voor regenwormen. Ik heb al jaren een reiseditie van
regenwormen die we tijdens vakanties met plezier spelen. Ik was dan ook heel
nieuwsgierig naar de uitbreiding, maar ja, die combineerde niet met de
reiseditie. Na lang wegen en wikken heb ik daarom toch maar zowel het basisspel
én de uitbreiding gekocht. De uitbreiding voegt een aantal elementen aan het
spel toe. Zo kan je een fiche krijgen dat één punt waard is als je twee of meer
enen aflegt. Ook zitten er twee extra tegels (van 11 en 13) in het spel die je
alleen kan pakken als je het getal exact gooit en die daarna niet door andere
spelers van je afgepakt mogen worden. En ten slotte zitten er een aantal houten
figuurtjes in die op sommige tegels komen te staan. Als je zo’n tegel pakt, dan
krijg je het figuurtje er bij en die geeft je een kleine bonus (bijvoorbeeld
één worp over mogen doen). Ik vind de uitbreiding best aardig, het voegt wat
franje toe aan een toch al sterk spel. Maar de basis is zo goed dat het ook
eigenlijk heel goed zonder de extra tierelantijntjes kan. Ik ben nog een beetje
aan het twijfelen (daarom heb ik ook nog geen recensie geschreven), maar neig
er naar dat ik het spel puur leuker vindt.

Het derde nieuwe spel was Istanbul. Ik had hier de vage
indruk van dat het best ingewikkeld was en omdat ik al zo veel complexe spellen
heb die ik bijna nooit speel had ik het spel dus genegeerd. Ik bleek het echter
bij het verkeerde eind te hebben. Istanbul is niet heel complex, het is een wat
pittiger familiespel of een licht liefhebberssspel). Istanbul blijkt uit 12
locaties te bestaan waar op verschillende manieren diamanten zijn te verkrijgen
(bijvoorbeeld door te ruilen of door ze te kopen). Je beweegt met een stapel
ronde schijfjes over het bord. Als je ergens voor het eerst komt laat je een
schijfje achter en als je ergens komt waar nog een schijfje ligt, dan haal je
hem op. Je moet er voor waken dat je stapel niet leeg raakt. Dit is een slim
mechanisme dat je voor interessante keuzes zet. Ik vind het een leuk spel en
het speelt ook goed met zijn tweeën. Ik ben van plan om binnenkort de recensie te schrijven.

Het vierde nieuwe spel dat ik (eindelijk) speelde was
Mangrovia (zie
hier mijn recensie over dit spel). Dit spel stond al een tijdje
ongespeeld in mijn kast, maar ik kwam niet door de spelregels heen. Gelukkig
kreeg ik hulp van Lody en Caroline, die het me samen uitlegden. Ik ben heel
blij dat ze me over de drempel hebben geholpen want Mangrovia is een spel naar
mijn hart. Het is niet te ingewikkeld, maar toch moet je continue interessante
keuzes maken. En het ziet er ook nog eens heel mooi uit. Ik verwacht dat dit
spel niet voor het laatst op mijn tafel heeft gestaan.

Het vijfde nieuwe spel dat ik voor het eerst speelde was een
nieuw spel van Hans im Glück, namelijk Dynasties: Heirate & Herrsche. Ik
vond dit een heel chaotisch spel waar van alles tegelijkertijd gebeurde en waar
ik nog niet echt een rode draad in kon ontdekken. Misschien zou je het zelfs
een JASE (just another soulless euro) kunnen noemen. Van mijn medespelers
begreep ik dat zij dit spel de eerste keer dat ze het speelden ook heel
chaotisch vonden, maar dat het een tweede potje al wat soepeler en logischer
begon te worden. Mijn eerste indruk is dat dit niet helemaal het soort spel is
dat ik leuk vindt, maar ik geloof ook best dat dit inderdaad een spel is wat
leuker wordt als je het vaker speelt.

Het zesde spel dat ik voor het eerst speelde was Lewis &
Clark. Ik had al veel goeds over dit spel gehoord, maar het thema sprak me niet
zo aan (het ontdekken en doorkruisen van Noord-Amerika). Wat ik heel leuk aan
dit spel vind is dat er heel veel aandacht aan de uitvoering is besteed. Zo
zitten er karakterkaarten in waarop mensen (en één hond) staan afgebeeld die
deze expeditie in het echt aan het begin van de 19
e eeuw hebben
uitgevoerd en staat er in het regelboekje extra informatie over deze karakters. Je moet tijdens het spel proberen door het uitspelen van bepaalde
combinaties van kaarten goederen te verwerven die je helpen om de rivier af te
reizen. Op een gegeven moment moet je dan je kamp opslaan, maar voor je dat mag
doen word je nog achteruit gezet omdat je bijvoorbeeld te veel handkaarten
hebt of te veel goederen op voorraad. Je moet dus heel goed plannen in welke
volgorde je je acties uitvoert. Ik bakte daar eerst niets van, maar op een
gegeven moment had ik een trucje gevonden dat werkte voor de kaarten die ik
inmiddels had verzameld. En toen vond ik het spel eigenlijk een beetje saai
worden, want ik wist al precies wat ik de komende 5 beurten wilde gaan doen en
toen ik daarmee klaar was heb ik hetzelfde trucje nog een keer gedaan. Je moet vast bij ieder spel weer even een nieuwe manier vinden om vooruit
te komen want de kaarten die je gebruikt komen iedere keer in een andere
volgorde voorbij. Ik kan me voorstellen dat mensen dat een leuke uitdaging
vinden om te doen. Voor mij was het iets te veel geworstel aan het begin van
het spel (ik kwam echt niet vooruit) en toen ik eenmaal het trucje gevonden had
waren veel beurten juist een beetje saai. Mixed feelings dus.

Het laatste nieuwe spel dat ik deze maand speelde was
Treasure Hunter van Queen. Dit spel zit in een grote doos en dus verwachtte ik
ook dat het een groot spel zou zijn. Maar dat bleek niet te kloppen, uit de
grote doos kwam een leuk, kort kaartspelletje. Iedere ronde zijn er een
drie categorieën waarin de speler met de meeste én de speler met de minste punten
in die categorie een kaart krijgt. De kaart die je krijgt kan zowel pluspunten
als minpunten bevatten. Het spel zelf is een draftgame waarbij je telkens uit
een stapel kaarten er één uitzoekt en de rest doorgeeft en zo net zo lang
doorgaat tot alle kaarten zijn vergeven. Ik vind dit een leuk mechanisme en het
werkte heel goed in dit spel. Het sprookjesthema van het spel sprak me ook aan.
Dit spel is dus een schaap in wolfskleren (leuk spel in afschrikwekkend grote
doos). Ik zou het graag nog eens spelen.

Deze maand kwamen ook een paar golden oldies op tafel.
Allereerst speelde ik San Marco weer eens. Ik had dit
spel sinds 2004 niet meer gespeeld, maar dankzij mijn bezoek aan Venetië
tijdens de vakantie (lees
hier mijn vakantieverslag) wilde ik het graag weer eens spelen. Ik vond het heel leuk om de kaart van Venetië
en verschillende Venetiaanse symbolen te herkennen op het bord. Het spel is een
heerlijk verdeel en heers spel. De actieve speler trekt een aantal kaarten die
allemaal het recht geven op leuke acties en verdeeld deze in net zo veel
stapeltjes als er spelers zijn. Vervolgens mogen de andere spelers eerst een
stapel kiezen en krijgt de actieve speler zelf de stapel die over blijft. Met de
kaarten plaats en verplaats je blokjes op de verschillende eilanden (wijken)
van Venetië zodat je bij de tellingen de meerderheid hebt. Ik houd van dit
soort spellen, de regels zijn relatief simpel maar het spel zelf is uitdagend
doordat je voor lastige keuzes wordt gezet. Ik hoop dat het niet weer 12 jaar
duurt voor dit spel weer eens op tafel staat.

Het andere spel dat ik onder een dikke laag stof (figuurlijk
gelukkig) uitgehaald is, was Goldbräu. Dit spel stond voor het laatst in 2006
op tafel. Ook dit is weer een spel met simpele regels, maar lastige keuzes. Je probeert
in dit spel rijk te worden door te investeren in bierbrouwerijen en kroegen en
deze vervolgens goed te besturen (terras vergroten, meer kroegen die bier van
de brouwerijen waar jij aandelen in laten schenken, de super serveerster
aantrekken en de dronkenlap juist wegsturen). Iedere ronde heb je de keus uit
drie acties en als je de enige ben die een actie kiest, dan levert dat grote
voordelen op. Je moet dus tegelijkertijd je eigen koers varen (dat doen wat
voor jou het beste is), maar tegelijkertijd proberen in te spelen op wat je
denkt dat de andere spelers doen zodat jij dat juist weer niet doet. Ik heb me
weer prima met dit spel vermaakt en wist het deze maand zelfs twee keer op
tafel te krijgen. Ik snap dat door het thema dit spel nooit echt internationaal
is doorgebroken (het heeft wel een hele Duitse wat oubollige uitstraling), maar
het is echt een heerlijk spel.

Er lag dan nog geen laagje stof op, maar ik was ook heel
blij dat ik T.I.M.E stories weer op tafel kreeg. Ik heb dit bijzondere spel één
keer met Niek gespeeld (lees
hier het maandoverzicht van die maand), maar Niek vond het niet echt leuk en dus kon
het spel onuitgespeeld terug de kast in. Gelukkig waren de collega’s waar ik
eerst Pandemic Legacy mee gespeeld heb wel te porren om dit spel uit te
proberen. Ik herinnerde me nog wel een paar dingen uit de verhaallijn, maar was
gelukkig genoeg vergeten (en heb sommige dingen voor hen verzwegen). In T.I.M.E
stories krijg je een bepaalde hoeveelheid tijd om een raadsel te ontrafelen. Het
raadsel is alleen te moeilijk om het in één keer te ontrafelen dus je zult
hetzelfde spel meerdere keren moeten doen en het iedere keer net iets slimmer
moeten spelen om zo dichter bij de oplossing te komen. Ik heb met mijn collega’s
al een afspraak ingepland om in augustus verder te spelen (eerst zitten er een
paar vakanties tussen) en ik kijk er erg naar uit om verder te gaan. Wordt dus
vervolgd!

Het laatste spel dat ik deze maand speelde was good old
Pandemie. Ik speelde het samen met een vriendin die het voor het eerst deed en
ik had het moeilijkheidsniveau dus laag gezet zodat ik haar de ruimte kon geven
om het spel rustig te ontdekken. We wisten gelukkig te winnen en ze had het erg
leuk gevonden. Ik vond het heel raar om Pandemie zonder de legacy toevoegingen
te spelen. Ik miste de extra’s uitdagingen en mogelijkheden die Legacy bieden. Het
spel voelde daardoor een beetje kaal en simpel.

Maar wat ik heel grappig vond was dat ik zag dat dit het 4.000
e
spel was dat ik op Boardgamegeek heb geregistreerd. Bijna 10% van de entries
komt voor rekening van Scrabble. Verder staan Dominion en Taipan op de tweede
en derde plaats. Ik ben benieuwd hoe de lijst er uit ziet als ik mijn 5.000
spel registreer, maar dat moment zal nog wel een jaar of 3 op zich laten
wachten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten